GABEM KAGUM USHA KOPERASI UKHWAH BHD

SHAH ALAM 11 Mac – Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) bangga dengan usaha Koperasi Ukhwah Berhad yang menaja seramai 25 pelajar cemerlang untuk mengikuti lawatan sambil belajar ke Korea Selatan dan Vietnam melalui ‘Program ke Arah Melahirkan Bangsa Glokal.

Katanya, apa yang dilakukan oleh Koperasi Ukhwah ini merupakan menifestasi sebuah koperasi orang Melayu yang ingin dilahirkan melalui Gabem. Apatah lagi segala perbelanjaan lawatan pelajar ini ditanggong sepenuhnya oleh koperasi dengan tidak memerlukan sumbangan pihak lain.


Sebahagian daripada pelajar yang terpilih untuk mengikuti lawatan sambil belajar ke Korea Selatan dan Vietnam di bawah Program Ke Arah Melahirkan Bangsa Glokal

Tan Sri Rahim dan Dato Rahim Baba (kanan) Pengerusi Koperasi Ukhwah Bhd bersama cek tajaan untuk program tersebut

Beliau juga memuji komitmen Koperasi Ukhwah dalam usahanya melahirkan pelajar-pelajar yang berpengetahuan global dari kalangan anak-anak anggotanya sendiri.
Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan program tersebut di Shah Alam

Sementara itu, kesemua pelajar berusia 13 hingga 17 tahun itu merupakan anak-anak anggota Koperasi Ukhwah dari seluruh negara yang berpendapatan rendah dan pelajar luar bandar yang dicadangkan oleh Puteri UMNO.

Menurut Yang Dipertua Koperasi Ukhwah, Datuk Rahim Baba, program kali pertama yang dianjurkan dengan kerjasama Puteri UMNO ini bertujuan untuk melahirkan anak bangsa yang berfikiran terbuka dan global.

Beliau berkata, sebanyak RM80,600 telah dikeluarkan oleh Koperasi Ukhwah untuk menjayakan program lawatan itu yang bermula esok hingga 17 Mac dan destinasi pertama ialah Seoul, Korea Selatan dan Bandaraya Ho Chi Minh, Vietnam.

"Koperasi akan menanggung 100 peratus perbelanjaan lawatan kali ini dan lawatan-lawatan seterusnya yang akan diadakan pada musim cuti sekolah setiap tahun dan Puteri UMNO akan bertindak sebagai pengendali.

"Lawatan-lawatan yang akan diadakan dibahagikan kepada dua iaitu Lawatan Dari Desa ke Kota yang melibatkan lawatan dari pedalaman ke ibu negara dan Lawatan dari Malaysia ke Antarabangsa yang akan dibuat ke negara-negara Islam dan negara maju," katanya semasa berucap pada Majlis Penyerahan Tiket Penerbangan Program ke Arah Melahirkan Bangsa Glokal di sini, hari ini.

Sementara itu di Ipoh, pelajar terbaik Orang Asli dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2006, Nurul Atikah Kamaruddin, 16, akan menyertai rombongan ke Korea dan Vietnam itu.

Pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah (Seratas), Taiping itu menjadi wakil tunggal Perak.

Ketua Puteri UMNO negeri, Dr. Wan Norashikin Wan Nordin berkata, Nurul Atikah satu-satunya pelajar Orang Asli yang terpilih.

Katanya, peserta rombongan akan dibawa melawat sekolah-sekolah dan tempat bersejarah di Korea dan Vietnam bagi memberikan mereka pendedahan, pengalaman serta ilmu pengetahuan tentang budaya negara lain.

"Kami dah uruskan semua persiapan dan pengangkutan Nurul Atikah ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), dia hanya perlu bawa dirinya,” katanya

Terdahulu, Dr. Wan Norashikin mewakili Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali menyampaikan sumbangan wang saku serta kelengkapan termasuk pakaian dan beg mengikuti program lawatan tersebut di rumah Nurul Atikah di Kampung Chenein di Sungai Siput petang semalam.

Sementara itu, Nurul Atikah berkata, dia sangat gembira dan bersyukur kerana menjadi satu-satunya Orang Asli dari kampungnya yang dapat peluang pergi ke luar negara.

0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Biodata
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email RTC


Pejabat
Suite 30-1, Wisma UOA 11
No. 21, Jalan Pinang
50450 Kuala Lumpur

Tel : 03-2163 4668
Fax : 03-2163 5658
SMS : 019-2010 000


Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Gabem Sana Sini





Akhbar Hari Ini
Pautan