PERHEBAT BANTU EKONOMI MELAYU - HISHAMMUDDIN
KUALA LUMPUR 10 Mac – Pergerakan Pemuda UMNO mahu gerakan meningkatkan ekonomi orang Melayu diperhebatkan lagi kerana tempoh Malaysia untuk mencapai Wawasan 2020 semakin dekat.

Ketuanya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Pemuda khuatir jika perkara itu tidak diambil perhatian sewajarnya orang Melayu akan terus ketinggalan walaupun pada ketika itu Malaysia telah diiktiraf sebagai sebuah negara maju.




"Dalam tempoh tidak sampai 15 tahun lagi, kita sebenarnya tidak banyak masa untuk menggerakkan usaha meningkatkan ekonomi orang Melayu. Mahu tidak mahu semua pihak perlu menggemblengkan tenaga.

"Jika tidak, orang Melayu nanti akan terus ketinggalan. Kita tidak mahu perkara ini berlaku. Apa yang kita mahukan ialah orang Melayu mesti maju sejajar dengan kemajuan negara pada tahun tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penutup Kongres Jihad Ekonomi yang bertemakan ‘Menerajui penghijrahan minda bangsa Melayu’ di sini, hari ini.
Kongres dua hari itu dianjurkan oleh Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Pergerakan Pemuda UMNO dan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Dalam pada itu Hishammuddin berkata, perkataan jihad pada kongres itu mampu menyedarkan masyarakat Melayu bahawa Islam menuntut penganutnya maju termasuk dalam bidang ekonomi.

"Sekurang-kurangnya dengan perkataan jihad orang kita akan lebih sedar pentingnya usaha untuk memajukan diri. Yang jelasnya ia bukan sahaja saranan daripada kerajaan tetapi agama juga turut menuntut kita mencapai kemajuan dalam pelbagai bidang.

"Saya yakin jika perkataan jihad ini dihayati sepenuhnya, kongres yang diadakan ini mampu memberi satu impak dalam usaha kita memajukan orang Melayu," ujarnya.

Pada sidang akhbar selepas itu, Hishammuddin berkata, Pemuda dan Gabem akan terus menjalin kerjasama khususnya yang berkaitan ekonomi orang Melayu.

0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Biodata
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email RTC


Pejabat
Suite 30-1, Wisma UOA 11
No. 21, Jalan Pinang
50450 Kuala Lumpur

Tel : 03-2163 4668
Fax : 03-2163 5658
SMS : 019-2010 000


Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Gabem Sana Sini





Akhbar Hari Ini
Pautan