PERDANA MENTERI BERI PERHATIAN SERIUS ISU KETIRISAN
PULAU PINANG 2 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengingatkan masyarakat perniagaan Melayu bahawa masalah ketirisan di kalangan mereka amat rumit dan kadangkala mencapai tahap luar biasa yang mengakibatkan mereka terdedah kepada penyelewengan serta rasuah.

Perdana Menteri berkata, tingkah laku negatif golongan perniagaan Melayu itu amat merunsingkan sehingga ada yang sanggup hidup hanya bergantung kepada komisen yang sedikit hasil penjualan projek yang diterima oleh mereka daripada kerajaan.

Menurut beliau, kerajaan tidak mahu lagi ciri-ciri seperti ini terus wujud dan ia perlu dibendung.


RASMI : Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi memukul gong sebagai tanda perasmian GABEM Negeri Pulau Pinang



SIDANG MEDIA : Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, Pengerusi GABEM ketika sidang media di Pulau Pinang


Perdana Menteri membuat ingatan itu semasa berucap pada Majlis Pelancaran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) Pulau Pinang di sini hari ini.

Peringatan Perdana Menteri itu dinyatakan oleh Pengerusi Gabem, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik pada sidang akhbar selepas majlis berkenaan.

Hadir sama termasuk Penaung Gabem negeri yang juga Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Abdul Rashid Abdullah dan Pengerusinya, Datuk Ahmad Ibnihajar.

Pulau Pinang merupakan negeri yang pertama yang dipilih bagi meluaskan peranan Gabem ke seluruh negara dalam usaha membantu kerajaan membangunkan ekonomi orang Melayu.

Perasmian cawangan Gabem negeri seterusnya akan dilakukan di Selangor pada Jumaat depan.

Pada ucapan penggulungan Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini, Perdana Menteri yang juga Presiden parti berkata, dalam usaha mengatasi masalah ketirisan akibat sikap golongan Melayu seperti itu, sebuah badan yang dikenali sebagai Gabem diwujudkan.

Beliau berkata, Gabem ialah badan bukan kerajaan yang penubuhannya direstui UMNO dan dianggotai oleh pelbagai pihak termasuk golongan profesional Melayu.

Hasrat Abdullah ialah mahu Gabem memastikan supaya ketirisan itu dikurangkan sebanyak-banyaknya ataupun dipastikan tidak ada langsung apabila Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dijayakan.

Beliau juga kesal dan menganggap orang Melayu yang menerima permit, kontrak dan lesen daripada kerajaan tetapi kemudian mencari keuntungan cara pintas dengan menyerahkannya kepada pihak lain sebagai manusia yang amat memalukan.

Dalam pada itu, Abdul Rahim memberitahu, Abdullah turut meminta Gabem mengenal pasti peniaga bumiputera yang selama ini menjalankan perniagaan statik bagi membantu mereka mengembangkan mata pencarian mereka.

“Misalnya seorang mekanik yang hanya ketuk, tayar dan enjin selama berbelas-belas tahun. Kita mesti kaji mereka dengan pengalaman yang ada, kita dapat angkat martabat mereka.

“Mungkin kita boleh adakan sistem pasangan sebagai contoh graduan dalam pengurusan perniagaan yang mampu membuat kertas kerja untuk buat pinjaman dari bank, jadi kita cantumkan mereka jadi syarikat yang baru,” ujarnya.

Katanya, Perdana Menteri mahu golongan seperti itu dicari, dikenal pasti dan dikembangkan peranan mereka supaya perniagaan mereka lebih dinamik serta membawa keuntungan berlipat ganda.

Dalam pada itu, Abdul Rahim memberitahu, Gabem akan memantau soal ketirisan ini.

0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Biodata
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email RTC


Pejabat
Suite 30-1, Wisma UOA 11
No. 21, Jalan Pinang
50450 Kuala Lumpur

Tel : 03-2163 4668
Fax : 03-2163 5658
SMS : 019-2010 000


Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Gabem Sana Sini





Akhbar Hari Ini
Pautan