TEGURAN, NASIHAT ISU EKONOMI PERLU IKHLAS


MELAKA – Perwakilan yang menyentuh isu ekonomi dalam perbahasan di Perhimpunan Agung UMNO kali ini dinasihatkan mengemukakan pandangan ikhlas dan teguran yang jujur, dengan memberikan gambaran sebenar mengenai apa yang berlaku di peringkat akar umbi.

Pengerusi Gabungan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, berkata perwakilan juga tidak seharusnya hanya memberikan pandangan di peringkat nasional dengan fokus kepada apa yang berlaku di Kuala Lumpur saja, sebaliknya perlu melihat situasi dan keadaan di semua negeri.

Pada masa sama, katanya perwakilan tidak seharusnya memberikan pandangan yang memuji dan memuja, perlaksanaan projek ekonomi atau kepemimpinan negara semata-mata.

“Kita mahukan pandangan yang ikhlas, teguran yang jujur, memaklumkan di mana sebenarnya kita masih lemah dan di mana kita perlu perbetulkan.

“Berilah idea ikhlas, cadangan yang benar-benar objektif kearah merangsang pertumbuhan ekomomi negara, yang akan memberi kesan kepada peningkatan penguasaan ekuiti orang Melayu di negara ini,” katanya ketika ditemui pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri 2006 di Air Keroh, Melaka.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO berkata, perhimpunan agung adalah peluang keemasan bagi orang Melayu untuk memperrbetulkan kelemahan jika ada, khususnya dalam strategi pelaksanaan dasar ekonomi negara.

Rahim menjangka, cara pengagihan projek bernilai RM200 bilion pada Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9) dan sejauh mana ketelusan kerajaan dalam mengagihkan projek, antara isu yang akan disentuh perwakilan dalam perbahasan di perhimpulan kali ini.

“Mungkin rakyat dan perwakilan nak tahu berapa ramai terima projek dalam RMK9, apakah orang yang akan menerima projek itu betul-betul tulen, berkelayakan, serta mereka yang jika diberikan peluang akan dapat mempertahankan penyertaan Bumiputera dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi, tanpa menyebabkan ketirisan, penyelewengan dan perkara negatif,

“Jika berlaku ketirisan dan penyelewengan, berapa banyak sekalipun peruntukan diberikan kerajaan, matlamat meningkatkan ekuiti Bumiputera tidak akan dapat dicapai,” katanya

Beliau berkata, perwakilan dijangka menyentuh kedudukan ekonomi negara dan orang Melayu secara keseluruhan serta penyertaan orang Melayu dalam RMK9.

0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Biodata
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email RTC


Pejabat
Suite 30-1, Wisma UOA 11
No. 21, Jalan Pinang
50450 Kuala Lumpur

Tel : 03-2163 4668
Fax : 03-2163 5658
SMS : 019-2010 000


Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Gabem Sana Sini





Akhbar Hari Ini
Pautan