TSU KOON DICADANG AGIH KUASA KEPADA TIMBALAN

LUMUT 13 Ogos – Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik hari ini mencadangkan supaya Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon membahagikan kuasa secara bertulis kepada timbalannya untuk menyelesaikan masalah berkaitan hal ehwal orang Melayu di negeri itu.

Beliau yang juga Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) memberitahu, antara kuasa yang boleh diserahkan kepada Timbalannya, Datuk Abdul Rashid Abdullah bagi diuruskan ialah perkampungan, tanah wakaf dan tanah perniagaan milik orang Melayu.

Menurut Abdul Rahim, sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO, beliau memang menyambut baik keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengekalkan formula politik yang ada sekarang di Pulau Pinang.

“Ini adalah kebijaksanaan sebab formula yang diguna pakai di Sabah tidak berapa sesuai untuk dilaksanakan di Pulau Pinang.

“Jika dua tahun UMNO (memerintah), dua tahun Gerakan, dua tahun MCA, mungkin ini juga tidak konsisten untuk memperkuatkan kedudukan UMNO yang dominan iaitu mempunyai kerusi yang lebih dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang.

“Jadi apa yang perlu dipertimbangkan untuk membaiki formula politik yang sedia ada ini ialah membahagikan kuasa Ketua Menteri kepada timbalannya bagi menyelesaikan masalah unik dihadapi oleh orang Melayu di negeri ini khususnya yang tinggal di pulau.

“Jika ini tidak dilakukan, kedudukan Timbalan Ketua Menteri sama juga dengan kedudukan ahli-ahli Exco biasa walaupun membuat keputusan tetapi kata putus yang muktamad masih terletak di tangan Pengerusi Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri iaitu Ketua Menteri atau Menteri Besar,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Beruas di sini hari ini.

Abdul Rahim mengulas mengenai isu giliran Ketua Menteri Pulau Pinang yang dibangkitkan oleh Pemuda UMNO baru-baru ini dan dakwaan kegagalan Tsu Koon memajukan ekonomi masyarakat Melayu di negeri itu.

Menurut beliau, mungkin dengan memberi pembahagian kuasa secara bertulis kepada Timbalan Ketua Menteri tentang hal-hal yang bersangkutan dengan posisi Melayu Pulau Pinang akan menjadi formula yang boleh diterima oleh kebanyakan orang Melayu dan UMNO.

“Sebagai contoh jika kuasa Ketua Menteri ada 10, Tsu Koon boleh pegang enam, manakala empat lagi diberikan kepada timbalannya secara bertulis.(Utusan Malaysia)
0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Biodata
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email RTC


Pejabat
Suite 30-1, Wisma UOA 11
No. 21, Jalan Pinang
50450 Kuala Lumpur

Tel : 03-2163 4668
Fax : 03-2163 5658
SMS : 019-2010 000


Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Gabem Sana Sini





Akhbar Hari Ini
Pautan